Praktijkonderwijs

Actief leren denken

Excelleren met een stevig onderwijsconcept 

 

Met het onderwijsconcept 'Actief leren denken' leren leerlingen in de onderbouw oplosstrategieën te herkennen en bewust te gebruiken. Het concept is gebaseerd op het Engelse project Cognitive Acceleration through Science Education (CASE) uit de jaren 90.

 

Binnen het onderwijsconcept 'Actief leren denken' krijgen leerlingen zeven denkpatronen aangeleerd, die zij flexibel kunnen inzetten om ook de integreer- en toepassingsvragen op te kunnen lossen. Ze leren een onderzoekende houding aan te nemen waardoor ze een hoger abstractieniveau kunnen bereiken.

 

Winst

Door te werken volgens het concept 'Actief leren denken' kan de docent aan elke leerling positieve feedback geven, omdat er wordt gereflecteerd op het proces en niet op de inhoud.

  1. Leerlingen overleggen met elkaar over hun aanpak; hierdoor zien zij meerdere manieren en worden ze sterker in het oplossen van vraagstukken.
  2. Docenten zullen vaker activerende werkvormen inzetten, waardoor de stof op een hoger niveau wordt behandeld.
  3. Leerlingen worden meer uitgedaagd doordat de opdrachten buiten de comfortzone liggen en vaak cognitieve conflicten bevatten; dit motiveert.
  4. Leerlingen leren zeven denkpatronen aan, de skills die zij nodig hebben om integreer- en toepassingsvragen op te lossen.
  5. Enthousiaste docenten en leerlingen, want het is spannend en leuk.
     

Aanbodmogelijkheden

APS biedt scholen verschillende trajecten aan om met Actief leren denken aan de slag te gaan.


Traject A: De verkenning
Docenten verkennen het onderwijsconcept Actief leren denken, waarna de school op eigen gelegenheid de elementen van het concept toepast in het eigen onderwijs. Hiervoor zijn vier dagdelen training vereist.
Investering: € 3.900,-


Traject B: Het korte traject
Traject A inclusief drie ochtenden lesbezoek gericht op het concept en een pilotfase waarin de denklessen worden gegeven. De docenten worden hierin ondersteund in het materiaal en op scherp gezet door lesbezoek en vier coachingsbijeenkomsten.
Investering: € 7.800,-


Traject C: Het intensieve traject
Traject B inclusief de ondersteuning van een kerngroep om de bestaande denklessen te geven (niet in pilotvorm). Daarnaast zal een groep docenten door APS worden begeleid om het concept naar de eigen lespraktijk te vertalen. Hiervoor zijn zes extra bijeenkomsten gerekend.
Investering: € 11.700,-
 

 

 


SNEL VINDEN VO

DIRECT CONTACT

Jaco Scheer

Contact telefoon + 31 - 0302856828 Mobiel + 31 - 0651062405 j.scheer@aps.nl
STEL UW VRAAG